Construïm l'ecomuseu de Calafell en 5 hores

 

Localització
“L’Ecomuseu Flotant” esta  situat a la platja, davant de la Confraria de Pescadors de Calafell, al cor del Calafell mariner.

foto1

Idea general
Aquesta temporada d’estiu l’associació Pati Català Calafell i l’Ajuntament de Calafell han sumat esforços per construir  l’”Ecomuseu Flotant”  una infrastructura molt senzilla, però bàsica per el desenvolupament de la cultura de la mar i perquè la recuperació del patrimoni nàutic sigui una realitat
“L’Ecomuseu Flotant” ha de ser la porta popular a la mar pel jovent, els ciutadans de Calafell i tota la gent que acollim.
“L’Ecomuseu  Flotant” de Calafell es planteja com un projecte que es desenvolupa progressivament, cada any es millorarà de mica en mica amb més continguts, més serveis, més museïtzació, s’estudia la possibilitat d’incloure energia renovable etc. i amb l’objectiu de  contribueixi al desenvolupament del turisme de 4ª generació a Calafell i a la nostre comarca. Aquest turisme vol lo autèntic, lo diferent, activitats i serveis que tinguin com a base la cultura, la historia i que satisfacin necessitats experiencials.            
Els materials de l’ecomuseu són tots reciclats:  xarxes, palets, pals de fusta, etc.  Els elements constructius són totalment reutilitzables i desmuntables.

Usos
L’ecomuseu és de forma rectangular i es configura en 4 parts molt diferenciades per usos  especialitzats:
1) El varador dels patins
2) El varador de les barques històriques, barques restaurades per l’associació Patí Calafell, com la Pàtria que té 112 anys, la Lola que en té 66 anys, o la Montserrat que en té més de 60
3) L’umbracle de les veles, que acollirà totes les activitats públiques dels ciutadans i de les associacions lligades a la mar
4) El varador del Bot Salvavides i dels llaüts

L'umbracle de les veles
L’umbracle de les veles és l’estrella de l’Ecomuseu, ocupa una superfície aproximada de 140 m2 (7x20 m), col·locada perpendicular a la línia de voramar i sense tancaments verticals per no interrompre les visuals al mar des de la Confraria ni des del passeig. Els pilars son de fusta tractada, de 5 m d’alçada, en els extrems dels quals onejaran els gallardets de les barques, bots i llaüts (Bot Salvavides, Samulero, Magí, Vogadora,  Pal i Fusa, Montserrat, Lola, Mar Mític, Carlos Barral) de les diferents associacions de la mar de Calafell.
L’umbracle es cobrirà amb veles reciclades de patins,  cedides per patinaries de l’associació i clubs nàutics d’arreu de Catalunya.
A la part central de l’extrem sud de la carpa s’ubica el cabrestant manual, que s’ha construït  prenent com a models el cabrestants que hi havien a la platja els anys 50.

Organització del treball
Per a muntar l’ecomuseu en 5 hores s’han necessitat 3 ingredients fonamentals:
1) 40 persones, 40 voluntaris amb ganes de treballar, que els mou la il·lusió i el fet de construir el llegat del patrimoni nàutic de Calafell.
2) Planificar amb el mínim detall tot el material necessari, sense oblidar-nos res
3) Organitzar les tasques amb 10 equips de treball amb el seus responsables

CabrestrantParada per esmorzarfoto2_3Muntatge de l'entoldat


Patí Català Calafell vol donar les gràcies a l’ajut de l’Ajuntament, als socis i membres de la junta de l’associació Patí Català Calafell, a la gent de Vogadors, a la gent del Llaüts, a la Confraria de Pescadors, a tots els voluntaris i totes les empreses i particulars que han contribuït en l’aportació desinteressada dels materials, com: Reforming, Excavacions Vallès, JJ Fusters, Llorens Integral SL., Fusteria Vidal,  Congelats Josep Guivernau SL, Protubsa i a pescadors de Vilanova, els quals han fet possible el muntatge de l’ ECOMUSEU FLOTANT DE CALAFELL  en  5 hores.

La regidoria d'Esports de l'Ajuntament també ens ha fet arribar un vídeo que vàren realitzar els seus tècnics. El podeu veure a:

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

embed video powered by Union Development