Divendres 5 de novembre vam inaugurar l'exposició fotogràfica d'en Sergi Martínez a l'espai de “La Destil·leria Ecomuseu de la Mar”. L'exposició estarà oberta fins la prima vera del 2022.
Un miratge es pot fotografiar de la manera més precisa possible, però és rar que es vulgui “provocar” com ha fet Sergi Martínez en la sèrie de marines que presenta a La Destil·leria, Ecomuseu de la Mar. Sergi Martínez Játiva (Barcelona, 1953) és membre de l’entitat Fotogràfica de Calafell i Comarca (ENFOCA) i amb els seus socis participa en tota mena de campanyes fotogràfiques de tipus documental, com les de les trobades de Vela Llatina que l’associació Vela Llatina de Patí Català Calafell organitza cada estiu al Port de Segur. En aquesta exposició i partint de la realitat dels paisatges litorals del nostre entorn, el fotògraf genera unes il·lusions òptiques que ens intriguen i ens fascinen: veiem el mar i les barques com si les imaginessim o les poguessin recuperar d'un somni...unes imatges misterioses que ens recorden un miratge.
Cartell de l'exposició i moments de la inauguració.
Sergi Martínez Jàtiva ( Barcelona, 1953 )
S'interessa per la fotografia des de que tenia l9 anys, quan va comprar la seva primera càmera, una reflex YASHICA TL- Electro què encara conserva. L'any 2010 es va integrar a l'entrtat Fotogràfica de Calafell Comarca (ENFOCA) i amb els seus socis participa en tota mena de campanyes fotogràfiques de tipus documental, com Ies de les trobades de Vela Llatina que l'associació Vela Llatina de Patí Cataià Calafell organitza cada estiu al Port de Segur.
En la seva darrera exposició "Els Coberts" al Centre Cívic Cinema Iris (Calafell 2021) Sergi Martínez va presentar unas imatges creades durant el confinament, en les que mitjançant objectes d'us domèstic tan humils com els coberts que fem servir a taula, generaba uns artefactes inexistents en la realitat, que podíem visualitzar amb nitidesa i precisió. Amb els seus "Miratges" assitim a un altre pirueta: mitjançant moviments de càmera curosament calculats, genera unes imatges borroses que ens recorden un miratge: partint de la realitat de paisatges litorals del nostre entorn, genera unes il·lusions òptiques que ens intriguen i ens fascinen: veiem el mar i les barques com si les imaginéssim o les poguéssim recuperar d'un somni...
Localització de les fotografies: Calafell, Cunit, Vilanova i la Geltrú, Sitges i Barcelona.
Tècnica Fotogràfica:
La tècnica utilitzda per a aquest tipus de fotografia és molt diferent de qualsevol altre tipus de tècnica, com pot ser un "escombrat" (moviment de la càmera horitzontalment) o una "llarga exposició" (fotografia estàtica amb molt de temps d'obertura del diafragma). Aquesta tècnica es caracteritza per donar a la càmera un moviment sobtat i vertical cap amunt durant el temps en que es prem el disparador.
Els paràmetres per fer una fotografia amb aquesta tècnica poden ser variables, però depenen com sempre de la llum son els següents: ISO 100, preferentment encara que no necessàriament, l'obertura del diafragma la més tancada possible, pot estar entre f22 i f36, i la velocitat d'obturació més adequada, la compresa entre 1/15 i 1/4 de segon.
Gairebé mai aconseguim la fotografia que volem al primer intent, de manera que haurem d'insistir una vegada i una altra, canviant si cal la velocitat del moviment vertical de la càmera, o els paràmetres utilitzats, fins que arribem al resultat que volem aconseguir. És una tècnica que es pot emprar en qualsevol tipus d'àmbit, ja sigui el mar, un bosc, la ciutat o persones en moviment arrib un fons adequat, tant sols es requereix paciència. Amb una mica de pràctica es poden aconseguir resultats sorprenents i molt satisfactoris.