Introducció
Cartells de la Trobada de calafell i la Trobada de Torredembarra, que organitzem conjuntament el mateix cap de setmana
La V Trobada de Vela Llatina a Calafell serà el 15 de juny i enguany recuperem el format de la III Trobada de l'any 2017: dissabte navegarem a Calafell i dinarem. Diumenge farem una navegada fins a Torredembarra i dinarem allà.
Important: Podeu inscriure's en el seguent formulari.
Coincidint amb la Trobada s'inaugurarà una exposició sobre la Francisca, la última barca de pesca a vela de Calafell i tot el litoral català i de la que tenim el projecte de construcció d'una rèplica. Veure article . Aquesta exposició durarà tot l'estiu.
La Francisca els seus darrers dies a la platja de Calafell a principis dels anys 1950 i l'exposició sobre ella i la seva construcció
Ente la vintena de barques assitents, sis d'elles de Calafell, comptarem amb l'assistència del Quetx de Badalona, una espectacular galeassa construïda a Dinamarca l’any 1929 amb 22 metres d’eslora, més 6 metres més de bauprès, i un aparell de 7 veles.
L'espectacular silueta de Quetx Ciutat de Badalona

Calendari oficial de Trobades a Catalunya 2019
Salutació
La secció de Vela Llatina “Carlos Barral” de l’Associació del Patí Català de Calafell us dona la benvinguda a la V Trobada de Vela Llatina que celebrem al nostre poble.
Aquest esdeveniment mostra una part del treball que, des del 2010, estem realitzant per a recuperar una part del patrimoni nàutic de Calafell. Tot gaudint de l’espectacle de veure navegar més d’una vintena d’embarcacions tradicionals vingudes d’arreu de Catalunya, disfrutarem de la presència de 7 barques que naveguen normalment a Calafell: Peregrina, Galatzó, Carlos Barral, Pal i Fusa, Ioana, Carpero, Verge Del Carme.
A més inaugurarem l'exposició sobre la barca Francisca i el projecte de construcció de la seva rèplica. La Francisca va ser l'última barca de pesca d'arrossegament a vela de Calafell i de tot Catalunya. Una barca mítica per la gent de Calafell i un llegat dels temps en què la nostra platja era de les que tenia més “fusta” de tot el litoral, una flota de més d'un centenar de barques, totes a vela i rem.
També ens reconforta molt la participació d'altres entitats marineres de Calafell, com els llaüts o el patí català. Tot sota el paraigües del Centre d’Interpretació del Calafell Pescador.
Volem agrair la implicació de l’Ajuntament de Calafell i del Port Segur-Calafell i de l'empresa SEMAC, sense els quals seria impossible realitzar aquest esdeveniment.
Us animem a gaudir de l’espectacle. I, si us agrada el que veieu, a sumar-vos en el projecte de recuperació del nostre patrimoni.
Ressenya històrica a Calafell
La Platja de Calafell va tenir la flota pesquera a vela més important de tot el litoral català, motivat sobretot per les seves platges i els vents favorables. La manca d'un port pesquer i la pressió turística van provocar que l'activitat pesquera desaparegués totalment de les nostres platges.
Però la navegació tradicional encara bategava a Calafell. El juliol del 1994, coincidint amb el Vè aniversari del retorn del nostre estimat Bot Salvavides, l’estandard del nostre poble i símbol de la Platja, es va celebrar la I Trobada a Calafell de Vela Llatina. Van assistir-hi les embarcacions Natàlia, Salvador, Josep, Pavot, Grumet, Mare Nostrum, Far de Formentor, Capitán Argüello, Delfín, Yuca i Torredembarra II. Des de llavors, de mica en mica van anar desapareixent totes aquestes embarcacions.
L'any seguënt es va celebrar la II Trobada, aquest cop a Sitges. I ja no es va continuar.
Però el 2010 va néixer l’associació Patí Català Calafell - Mar Mític Mar Lúdic, fundada amb l’objectiu de recuperar la navegació tradicional.
I el 2012 es va celebrar la II Trobada a Calafell de Vela Llatina, amb assistència de 10 embarcacions de tot Catalunya, apart de les barques de l’associació Montserrat, Lola i Pal i Fusa. Va ser una edició molt emotiva en què vàrem fer el bateig d'aquestes barques i l'agermanament del nostre estimat Bot Salvavides amb el Sant Ramon.
El juny del 2017 celebrem la III Trobada de Vela Llatina a Calafell, una edició espectacular amb la implicació de totes les entitats marineres de Calafell i de la Confraria centre d'interpretació del Calafell mariner i la participació de dues embarcavions emblemàtiques: el Sant Pau i el Sant Ramon.
El 2018 organitzem la IV edició de la Trobada de Vela Llatina a Calafell, tot coincidint amb la XVII Fira del Mar de Calafell.
Programa d'activitats
DIVENDRES 14 DE JUNY
Tot el dia: Arribada d’embarcacions (coordinador Jordi Rascado T. 619380077) (*)
DISSABTE 15 DE JUNY
9 a 10:30 h: Acreditacions i entrega de documentació a la plaça del Port de Segur (*)
9 a 10:30 h: Maniobres per abarloar les barques a la plaça del Port
9 a 10:30 h: Esmorzar de tripulants al centre cívic "Montse Civit" del Port Segur-Calafell (*)
10:30 a 11 h: Reunió de patrons al centre cívic "Montse Civit" (*)
11 h: Hissada de veles de les barques abarloades a la plaça del Port
11 a 14 h: Navegada del port de Segur a la Confraria de Calafell
12 h: Bateig de la barca Carpero, cedida per la família del Ramon Forner
12:30 h: Exhibició del Bot Salvavides (pendent de confirmar)
12.45 h: Coreografia nàutica de totes les embarcacions davant la Confraria en homenatge al Ramon Forner. Bateig de la barca Carpero i Verge del Carme
14:30 h: Dinar de les tripulacions al centre cívic Montse Civit del Port Segur-Calafell (*)
18:30h: Inauguració de l’exposició “La Francisca. La última barca de pesca que navegava a vela” a la Casa Barral, Passeig Marítim de Sant Joan de Deu, 18
DIUMENGE 16 DE JUNY
10 a 12 h: Navegada de totes les embarcacions fins a Torredembarra per a participar en els actes de la Trobada de Vela Llatina de Torredembarra (*)
11 h: Durant tot el matí, projecció de la pel·lícula "Baix a Mar"
12:30 h: Rebuda per mar de les embarcacions al'alçada del Club Marítim
13 h: Treta a l'antiga amb cavall d'alguns bastiments, davant el bloc
14 h:: Ranxo mariner a la Llotja de peix de Torredembarra (*)
14 h: Exposició fins les 18 hores de les embarcacions amarrades al Port de Torredembarra
NOTA: (*) Activitats exclusives per a les tripulacions
Exposició "La Francisca"
La "Francisca" va ser l'última barca de bou de pesca d'arrossegament a vela de Calafell i de tot Catalunya. L'Associació Patí Català de Calafell/Vela Llatina Carlos Barral, amb el suport de l'ajuntament, ha posat en marxa el projecte de construcció d’una rèplica de la “Francisca” pel 2019-2020. Tot això us ho explicarem a l'exposició que inaugurem el dia 15.
Anunci de l'exposició
Veure Veure article sobre l'exposició .